سبد خرید 0

مقایسه میزان اصطکاک ایجاد شده توسط انواع بلبرینگ و رولبرینگ

10 / 10
از 13 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 21 خرداد 1398 در ساعت 22 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

بلبرینگ ها و رولبرینگ ها در ماشین آلات مکانیکی با اجزای دوار، به سبب پایین بودن قابل توجه اصطکاک تولید شده توسط آنها در مقایسه با برینگ ها و یاتاقان ها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. اصطکاک کمتر و روانی حرکت بلبرینگ و رولبرینگ ها نیاز به موتور بسیار قدرتمند برای ایجاد حرکت دورانی را کم کرده و سایش کمتر، طول عمر قطعات ماشین آلات را افزایش می دهد. با این حال حتی بلبرینگ ها و رولبرینگ ها نیز با وجود عنوان ضد اصطکاک یا ضد سایشی که دارند به سبب تماس سطحی رولر و ساچمه ها دارای ضریب کوچکی از اصطکاک بالاخص در دور های بالا می باشند. این میزان اصطکاک تابع فاکتور های متعددی مانند، میزان صیقل سطحی ساچمه ها و دیگر اجزای بلبرینگ در درجه اول، نوع ساچمه، شکل و قطر ساچمه در درجه دوم، جنس و متریال به کار رفته در تولید بلبرینگ  و رولبرینگ در درجه سوم و البته تکنولوژی به کار رفته در تولید بلبرینگ و رولبرینگ، که خود به برند تولید کننده بستگی دارد در درجه چهارم اولویت قرار دارند.

نیروی اصطکاک بوجود آمده توسط بلبرینگ ها و رولبرینگ ها که عامل بازدارنده در راندمان کاری آنها می باشد مطابق معادله زیر قابل محاسبه است:

  • Force = Ρ x μ
  • Force نیروی اصطکاک
  • P مولفه عمودی بار وارد بر بلبرینگ و رولبرینگ
  • μ ضریب اصطکاک

میزان بار وارده بر بلبرینگ و رولبرینگ چه از نوع شعاعی باشد چه از نوع محوری، بسته به ماشین آلات بوده و تحت تاثیر نوع بلبرینگ قرار ندارد. در این معادله این μ یا ضریب اصطکاک می باشد که تحت تاثیر نوع بلبرینگ و رولبرینگ قرار داشته و میزان آن به قرار زیر است:

ضریب اصطکاک μنوع بلبرینگ
.0015 بلبرینگ شیار عمیق
.0020 بلبرینگ تماس زاویه ای
.0010 رولبرینگ استوانه ای
.0020 رولبرینگ مخروطی
.0020 رولبرینگ بشکه ای
.0015 بلبرینگ کف گرد
.0050 رولبرینگ استوانه ای کف گرد
.0020 رولبرینگ مخروطی کف گرد

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()